Kabul-minnen: ärr blir text

Augusti 2008 till februari 2009 arbetade jag i Kabul som civil pressofficer på ett EU-kontor: EUPOL, vilken hjälper det afghanska inrikesministeriet med att utveckla en modern polisstyrka och ett domstolsväsen som tillämpar västerländska rättsprinciper.

Jag levde sex månader i en krigszon. Varannan eller var tredje vecka hörde jag en bilbomb explodera så att fönsterrutorna skallrade. Några enstaka gånger var det skottlossning inom hörhåll. Närmare än så kom inte kriget, men det var nära nog. För fienderna gjorde ingen skillnad på civila eller militära, på västerlänningar eller afghaner. De dödade urskillningslöst när de slog till. Och de dräpte betydligt fler av sina landsmän än av oss främlingar. Ett bittert krig som förgiftade hela samhället.

Det tog sin tid att landa efter min “end of mission” för två år sedan. Jag ska inte här orda om krigsveteranens vardagsvedermödor. De är alltför privata. Men i höstas hände något. Jag satte mig en dag vid datorn och började skriva om vad jag upplevt. Skrämmande minnen blev till en novell: Dust. Och en till: The Road. Jag byggde snabbt en främmande värld: “kontinenten” The Rim, science fantasy snarare än science fiction. Här finns det bergiga krigshärjade Ariana, det koloniserade låglänta Hinterlands, the Road (en stenlagd motsvarighet till Nilen som korsar Hinterlands) och the Road Marshals.

Jag har försökt gestalta kontrasten mellan civilisation och krig, mellan modernitet och dess motsats, mellan Nordeuropa och Hindukush, mellan att vara oss och att vara dem. Jag skrev novellerna på engelska, helt enkelt därför att detta var det språk med vilket jag upplevde Afghanistan. (Tack vare den tid jag har bott i USA och Indien och tack vare min engelskspråkiga hustru är engelska lika nära mitt hjärta som den svenska jag föddes med.)

Nu är frågan: vad kommer härnäst? Ska jag få tid och ork att skriva en hel novellsamling? Eller ska jag nöja mig med att försöka få dem publicerade någonstans, i någon amerikansk tidskrift?

Leave a Reply

