Roman nr 2: “Iskriget”

Som jag skrivit tidigare har jag två romaner klara. Den som just nu ligger som nr 2 i publikationsordning är Iskriget, ett skugghistoriskt äventyr som utspelar sig på sydkontinenten Alba. Den tillhör subgenren dieselpunk, med 1930-talsteknik, stora dunkande maskiner och maktkamper mellan hårda stater. Här är ett stämningsskapande smakprov.

Runt Fredriksborg var luften så förorenad av kolröksdis att endast ljusstarka stjärnor syntes, men här ute var himlavalvet en spektakulär syn – men också en kylslagen upplevelse, åtminstone om man stod i det fria. Jag lutade ryggen mot det räcke som omgav jaggernauten Lady Margarets takdäck och såg uppåt mot den främmande natthimlen. Andra stjärnbilder lyste här än över Europa, många med prosaiska namn som Ugnen och Sextanten.

Den bittra röken från fordonets skorsten förmörkade ett bandformat segment av skyn. De stora hjulen mullrade när deras långa ståldubbar slog ner i isen och med fast grepp drev farkosten framåt. Akteröver slamrade jaggernautens godssläpvagn. Oväsendet hade gjort det svårt att sova. Efter någon timme i kojen med en bok hade jag givit upp och beslutat mig för att sträcka på benen. På väg till takdäcket hade jag passerat förbi matsalen som tog upp stora delar av passagerarsektionens övervåning. Där fanns fler som hade svårt att sova i bullret. En grupp spelade kort och baren gjorde nog goda affärer.

Leave a Reply

