Utommänskliga huvudpersoner, del 1

Vad är en huvudperson i en berättelse? För det mesta är det uppenbart vilka det handlar om. Men inom den fantastiska litteraturen är det ibland mer komplicerat än så. Jag har själv märkt att i mina romaner och noveller så blir själva den miljö som händelserna utspelar sig som en huvudperson.

I Iskriget är den isiga världsdelen Alba, med den varma djupkratern Acheron, lika mycket en antagonist för de två huvudpersonerna Johnny och Linda, som de människor de måste tampas med. Krig är dödligt; en isvidd likaså. Jag började skriva Iskriget i midvintern 1993-94 när jag frös på ett kontor på en militärbas i Södertälje. Snön utanför fönstret och kriget i Bosnien trängde in i min själ och tog litterär form. Sett i backspegeln är det uppenbart.

I Spiran och staven är de miljöer de fem huvudpersonerna rör sig i mer varierade. Men jag ser nu efteråt att när några av dem kommer till den enorma flodgenomkorsade barrskog som kallas Digerveden, blir denna en aktör av egen kraft i berättelsen. Jag känner tydlig författartillfredsställelse med kapitlen som skildrar dess mångbottnade verklighet. Ett smakprov:

De stod i en gles barrskog. Torra barr knastrade under fötterna och här och var växte klungor av ormbunkar. En ekorre skuttade runt en tallstam tio steg bort. Livneþ tog ledningen. De hoppade över en bäck och vandrade sedan uppför en kulle där graniten sken i dagen. Efter en stund nådde de toppen och skådade ut ovanför trädtopparna. Tallar, granar och enstaka björkar och askar stod åt alla väderstreck. Här och var bröt öppna ytor upp trädkronornas täcke; ibland var det myrar, ibland tjärnar. Långt borta såg de en skugga stiga uppåt, kanske röken från en brand.

Jag är svensk och är därför hemmastadd i snölandskap och taiga ; de är lätta att skildra med färg och doft. Å andra sidan har jag bara sex månaders erfarenhet av Hindukushs torra kullar och karga dalar, så de framträder inte lika tydligt när jag sätter dem på pränt. Fast därifrån finns det andra starka minnen som tar litterär form: faran, solen, dammet. Mer om detta i del 2.

Leave a Reply

