En hamnarbetare minns, avsnitt 9: MB2

Monsterboken 2 var nog det mest skojfriska av mina projekt under guldåldern. Jag började planera för den redan medan Monsterboken 1 låg hos tryckeriet. Vi trodde att våra kunder skulle gilla att få bidra själva med diverse odjur, så därför körde vi vår tävling via Sinkadus. Gensvaret blev oerhört. De sista två veckorna före deadline strömmade det in backar med post till kontoret. Jag sprättade brev varje förmiddag och alla underkända varelser hamnade på golvet under skrivbordet medan de som passerade första granskningen hamnade i arkivskåpet; när allt var klart gick jag med några några sopsäckar till containern runt knuten.

Mitt favoritbidrag var Jon Ljunggrens stora studie av jättespindlar. Äckliga, smarta, livsfarliga — riktiga bestar. Tyvärr var det många gamers som försökte lura mig med monster som var direkt plankade ur AD&D:s monstermanualer, ibland till och med med avkalkerade illustrationer. Men jag hade ett par hyllmeter spelprodukter bakom ryggen och dubbelkollade där för att inte begå upphovsrättsbrott. Dessutom kom det en massa ringvålnader, halvalver och andra klichéiga påhitt.

Dinosaurierna var en specialbeställning till Michael Petersén och låg utanför tävlingen. Jag tyckte att kapitlet var en kul grej att ha med, men det visade sig att den åsikten var jag rätt så ensam om. Många skickade klagomål och ingen berömde dem. Idag håller jag nog med: de är inte särskilt fantasymässiga.

Flera av de vandöda var en sammanställning av otäckheter som hade figurerat i tidigare Ä-spelsprodukter, till exempel Ärans väg. Sådana monster är populära bland spelledarna och jag tyckte det var lika bra att bygga ett “bibliotek” av dem att sätta in där de passar.

Hursomhelst, det här blev en populär bok. Jag skulle gärna göra samma sak igen, men det går inte nuförtiden för det finns inte tillräckligt många svenska rollspelare.

Sista avsnittet: Jag summerar >>>

9 thoughts on “En hamnarbetare minns, avsnitt 9: MB2

  1. Köpte själv MB2 när det begav sig och har den fortfarande kvar på hyllan i förrådet. För att muntra upp lite kan jag också nämna att jag faktiskt använde dinosaurieavsnittet i boken vid ett tillfälle då spelgruppen skulle utforska en av de vita fläckarna på Ereb-kartan där dinosaurierna av någon outgrundlig anledning bosatt sig.

    Sen vill jag även nämna en sak angående att ni kastade bidrag som inte platsade. Vid ett tillfälle så skickade jag in ett bidrag till Sinkadus. Bidraget nådde aldrig tidningen (vilket såhär i efterhand kan kännas rätt uppenbart), men det som än idag gör mig imponerad är att jag faktiskt fick ett svar från redaktionen där man tagit sig tid att svara och posta tillbaka innehållet. I dagens samhälle skall man vara glad om ett företag svarar på e-post. Äventyrsspel spenderade både tid och porto. Helt fantastiskt.

    • Kul att dinosarna kom till nytta. Själv har jag en aldrig förverkligad spelvision av vikingar som når en fjärran outforskad nejd och plötsligt hamnar i strid med raptorer.

      När det gäller brevsvaret: vi var noga med kundvården. Glada fans är lojala fans, så att säga.

  2. Man skulle kunna planka James Gurneys “Dinotopia” om man vill plocka in dinosaurier i fantasyrollspel utan att det känns påklistrat.

  3. Dinosaurierna berörde mig varken åt ena eller andra hållet. Det var inget jag någonsin använde mig av men de fanns där i bakgrunden som en möjlighet att kasta in i någon gömd dal. Problemet är väl lite grann att T.Rex är Jorden värsta monster, men på Altor är det villebråd för Drakar och Rockar och andra fantastiska varelser.

    Annars fanns det många bra och användbara monster och varelser med i boken.

    Apropå plagiat, bilderna av Dinosorna var väl det? De ser EXAKT ut som de som fanns i en bok från tiden om just dinosaurier? Det slog mig redan då när jag först läste boken.

  4. Dina minnesglimtar av de här förträffliga anekdoterna är verkligen bra läsning. Förövrigt är din historier nästan mytiska när man läser man arbetsmetoderna och sopsäckar med nekat material. Och gud vad jag har småskrattat åt alla de här roliga detaljerna, från avsnitt till avsnitt. Du borde verkligen summera hela din rollspelshistoria när du blir gammal och grå, och sitter där med för mycket fritid (om man nu kan få det).

    Förövrigt reagerar jag på hur folk kunde vara så B att de skickade in kopierat material. Då missar man ju hela grejen med chansen att få bidra. Kanske var det just strävan efter att “vinna” något som tog överhanden över nöjet i sig.

  5. Jag har alltid undrat om dinosaurieavsnittet. Har bara hört en historia om att det var någon som sände in dinosaurierna och att ni kände er “tvungna” att ha med dem tack vare idogt tjat.

    Mitt favoritbidrag var Jon Ljunggrens stora studie av jättespindlar. Äckliga, smarta, livsfarliga — riktiga bestar.
    Många saker var rena ripoffs, både hos monster och i besvärjelser. Ormpil, någon? I alla fall, spindlarna kändes bara som en ripoff från Tolkien och honspindeln, så när jag läste det citerade blev jag lite förvånad.

    Avsnittet om odöda har alltid varit kittlande för mig.

  6. Dinosaurierna var min idé, så du är felinformerad. Jag lade ut en beställning till Gunilla Jonsson & Michael Petersén. Sedan, om det var en bra idé, det kan man tvista om.

    Ormpil, jodå, den är från första Conan-filmen, och den skrev jag som en Runequest-besvärjelse i ett nummer av fanzinet Mjöner cirka 1982. Jag har aldrig stuckit (!) under stol med vilken källa jag använt.

    Att se jättespindlarna som en ripoff på Tolkien är nog att tilldela mästaren ett alltför stort inflytande på SF- och fantasygenrerna. Jättespindlar som monster är äldre än så. (IIRC finns en sådan med i första Kingkong-filmen.) Arachnofobi har ju plågat människor sedan urtiden. (Kalkonvarning: http://www.youtube.com/watch?v=Bksvon-hSDM).

  7. Pingback: En hamnarbetare minns, avsnitt 8: GDD | The Dream Forge

Leave a Reply

