Silverålderns brustna drömmar: Futureshock

1990-talet var en period med många ambitiösa kommersiella rollspelsprojekt. En del resulterade i publicerade produkter, medan andra havererade på olika avstånd från mållinjen. Jag tänkte här kort beröra några sådana där jag satsade tid och kreativ energi. Inget är väl helt okänt och eftersom lång tid har passerat och de berörda företagen har gått under så är det ingen som har något att invända att jag “talar ut”. Dagens fallstudie är Futureshock.

Efter-katastrofen-spelet Wastelands var ett kul projekt där jag var en drivande kraft. Det utspelade sig 30 år efter att jorden hade invaderats, ödelagts och ockuperats av de grymma byrr. Men byrr plågades själva av ett inbördeskrig där jordockupanterna tillhörde en förlorande falang, vilken använde vår värld som en hemlig basplanet för att återuppbygga sin styrkor.

1991 var jag med och förhandlade med det amerikanska företaget GDW om att göra deras spel 2300AD (en sequel till efter-kärnvapenkriget-spelet Twilight 2000) till en svenskspråkig sequel till Wastelands tre sekler senare. Arbetsnamnet var Futureshock och något “riktigt” namn på spelet blev aldrig bestämt. Vi tänkte använda en kombination av 2300AD:s spelkosmos och Wastelands’ regelmotor.

I mellanrummet mellan Wastelands’ händelser och Futureshocks tidevarv förödde byrr sig själva med biologiska vapen och mänskligheten stod plötsligt utan utomjordiska herrar. Vi började bygga upp världen och med hjälp av byrrs teknik tog vi språnget mot stjärnorna. Men kosmos är en farlig plats. Därute någonstans finns spillrorna av de hatade byrr plus många andra xenomorfa arter, varav en del är fientliga. (Tanken var att byrr skulle ta över GDW:s ursprungliga käfers roll som ärkefienden i det annalkande interstellära kriget.)

Futureshocks Terra skulle vara en bister plats, ärrad av byrrs övergrepp och med en befolkning på bara två miljarder. De mänskliga kulturerna hade också blivit mer paranoida, hårdare på grund av det förflutnas fasor. Vi tänkte mixa in de cyberpunkelement som var så populära på den tiden. En mörk framtid i ett hotfullt kosmos.

Men Lancelot Games gick i konkurs och Futureshock blev endast en uppsättning anteckningar.

6 thoughts on “Silverålderns brustna drömmar: Futureshock

    • Tja, för närvarande känns det som om jag har skrivit tillräckligt om min tid hos Ä-spel. Istället lägger jag min energi på 1990-talet.

  1. Ett kort men intressant kapitel. Wastelands glöms ofta bort. Faktum är att det står här i hyllan – men jag har aldrig spelat det. Inte på riktigt iaf. En polare slängde ihop någon egen Lite-version på ett par A4 som vi lirade en gång för ett tiotal år sedan, men det är allt…

    Ser fram emot fortsättningen! =)

  2. Pingback: The Dream Forge

  3. Pingback: Två uppdrag klara, det tredje rullar på | The Dream Forge

Leave a Reply

