Iskriget får en fortsättning

Morgonen när kriget bröt ut var jag på rymmen, åtminstone i lagens mening. I Piemont blir kvinnor myndiga vid 25 års ålder och eftersom jag utan tillåtelse hade cyklat iväg från colleget i nattmörkret, var jag en ungdomsbrottsling. Men min frånvaro borde upptäckas först framåt klockan nio och då avsåg jag vara i luften på väg mot Schweiz.

Turins molnhamn är en andraklassens inrättning där de flesta faciliteter stänger före midnatt. Biljettförsäljningen skulle öppna klockan sju, så det var bara att vänta i det nattöppna caféet, där en sömnig yngling sålde välfyllda baguetter och starkt kaffe.

Jag fick nyligen en trevlig inspirationsflash och fick ihop hur fortsättningen på Iskriget ska se ut. Det här är första stycket, nedplitat i min svarta anteckningsbok under en Skåneresa. Romanen har en huvudperson, en intrig och en exotisk spelplats, men ännu ingen titel.

One thought on “Iskriget får en fortsättning

Leave a Reply

