Silveråldern: Vikings vedermödor

Rollspelet Viking var kul att jobba med därför att det gav mig möjlighet att nördstudera vikingatiden och skriva om det. Den epoken har sin charm i rörlighet och kulturblandning. En och samma person kan på ett trovärdigt sätt hinna besöka både Miklagård, Blåland och Grönland under en tioårsperiod. Han kan ta till sig idéer och tankar från kristendom, islam och nordisk sed. Här finns alltså stor potential för ROLLspel. Mannen bakom spelet, Fabian Fridholm, var väl påläst på tidsåldern och ville verkligen få det till culture gaming redan innan det begreppet hade introducerats.

Jag skrev delar av världsbeskrivningen i rollspelet, samt det mesta av modulerna Norden och Västerled plus äventyret Jarl Eriks Arv. Många timmar tillbringade jag med min primitiva laptop (Mac Powerbook 100, det här var ju tidigt 1990-tal) och referenslitteratur på olika bibliotek. Mats Blomqvist var min viktigaste kollega i skrivandet, en karl med en solid akademisk bakgrund. Målet var att beskriva vikingars värld som en spelbar plats, där det rymdes mycket som var exotiskt för nordborna. Vi ville visa att världen sträckte sig mot fjärran och därför lade vi till exempel in ett avsnitt om hur nordbor skulle kunna segla från Cordobakalifatet till Västafrika (några sådan resor finns inte dokumenterade, men de var realistiska utifrån dåtidens teknik och kunskaper). Jarl Eriks Arv innehåller därtill ett påhitt som roade mig att skriva: påven dyker upp som SLP på ett realistiskt sätt när en av spelarrollerna ska försöka ordna ett biskopssäte i Norden. Sådana beslut fattades ju endast i Rom av den Heliga Stolen.

Fabian höll i sitt spel med fast hand och därför fick jag sällan den projektledarposition jag har haft vid andra spelproduktioner. Detta var i och för sig ingen nackdel, eftersom jag var nygift och ägnade mycket möda åt familjebygget. Rollspelen tog inte längre lika mycket plats i livet som tidigare.

Hursomhelst fick Viking samma bittra slut som så många andra silveråldersspel: konkurs. Då fanns det två opublicerade moduler: ett äventyr skrivet av Gunilla Jonsson & Mikael Petersén och övernaturlighetsexpansionen Viking Saga, skriven av Mats, Magnus Seter och mig. Den tog upp folklore, sejd, religiösa övernaturligheter, lyckoman (övernaturlig tur), monster, Jotunheim, Hel och mycket annat. Tanken var spelledaren själv skulle välja hur mycket övernaturligt han skulle föra in i sin kampanj: kanske bara lite spökerier eller till och med en färd till Järnskogen och Jotunheim. Kapitlet om jättarnas rike publicerades senare separat i en Sverox. Det skrev av Magnus och blev lyckat. Det blev lite vikingatida efter-katastrofen-känsla för nordiska äventyrare som oavsiktligt hamnade där.

8 thoughts on “Silveråldern: Vikings vedermödor

  1. Köpte Viking när det begav sig och har både det och Norden-modulen fortfarande liggande här på hyllan. Tyvärr blev det aldrig att vi spelade det och en anledning var förmodligen att man var helt inne i hela magi och monstersvängen a´la Drakar och Demoner. Viking Saga hade förmodligen gjort spelet mer intressant även för oss som inte var “kulturspelare”.

    Av ren nyfikenhet. Vad hände med de opublicerade modulerna? Försvann de med konkursboet eller ligger de fortfarande och dammar i någon gammal word-fil?

  2. Trevligt inlägg. Det är roligt att få inblick i arbetet kring Viking, speciellt eftersom det gick som det gick. Även pga det skäl att jag själv alltid varit så negativ till spelet och spytt galla över det. Det är något jag ångrar numera och speciellt idag när när jag sitter här och läser.

    Jag inser kort och gott att vi aldrig gjorde det spelet rätt. Vi culturegejmade inte. Vi spelade det som om det vore DoD eller liknande och när det då inte fungerade så bra så blev vi skitarga och ansåg att Viking var ett värdelöst spel som inte alls var äventyrsvänligt. Idag säger jag som så att det nog är högst äventyrsvänligt, fast på en mer kulturell nivå, och helt klart inte ett spel där man ska dricka mjöd, nacka munkar och gå bärsärk. Det är trots allt ett autentiskt spel och därav dör man snabbt och skoningslöst.

    … Det var inte Viking det var fel på, det var våran approach.

  3. Jag var tidig korrekturläsare till spelet. Minns att Fabian postade (ja, en jättelunta med snigelpost) ett lika tidigt utkast. Då fanns väldigt få texter men i stort alla rubriker satt.

    Gjorde dock att jag helt tappade intresset, tyvärr, Fabian var ju tillbaka i Götet efter ha sjösatt Spel & Sånt – blev inte något mer bollande med honom, vilket det tidiga utkastet hade krävt för mig.

    Men idag ser jag tillbaka på produkten – och gillar den stenhårt! Vi spelade faktiskt en ganska intresant Gotländsk kampanj och de enda tillbehör vi hade var referenslitteratur från biblioteket. Fantastiskt att få veta att vi spelade culture gaming – det var nämligen precis så spelgruppen upplevde det. Tack för ett fint och uppskattat jobb Anders!

  4. Viking har alltid legat mig varmt om hjärtat. Om man kan se bortom 1800-tals schablonen (ja jag avskyr både horn och vingar på hjälmar) och börjar fundera över vikingarnas livsyn och tankar om världen blir miljön mycket intressant att rollspela i. När jag började dra ner på själva rollspelandet (familj, jobbe tc) började jag skriva alltmer och ffa till Viking. Min syn på vikingatiden har nog förändrats en hel del sedan slutet på 90-talet. Nya arkeologiska fynd triggar min fantasi och nya äventyr kommer till. Jag hinner inte få dem på pränt. Jag har spelat rollspel under många år nu, men Viking är det rollspel som har betytt mest för mig när det gäller min utveckling som både spelare och spelledare.

    Ett stort tack till alla som var med när det begav sig. Både modulerna och äventyren är mycket välskrivna och håller definitivt än. Regelsystemet ger den realism som behövs och tilläggsreglerna ger extra krydda. Synd att många inte har givit Viking en chans.

    Själv har jag filat på regler för heder,ära och ryktbarhet som kan hjälpa spelarna på traven när de är för mycket 2000-tals människa, samt Livet efter döden, hur man introducerar generations rollspel, men detta har jag gjort på egen hand och det skulle vara roligt hur ni vikingaveteraner ser på mina funderingar🙂 Det känns som att röra sig på sacred ground. Jag har köpt rättigheterna till Viking (moduler, äventyr etc.) av Fabian och uppdaterat hans sajt där man kan ladda ner rollspelet Viking gratis. Det hela går naturligtvis inte ihop, men Viking är för bra för att glömmas bort.

    Just nu håller konstnären Bettina Edgren på att göra bilder till Saga och min förhoppning är att den skall komma ut igen (den läckte för ganska många år sedan) under 2012.

    Mer Viking åt folket🙂

  5. Pingback: Encounter in Jotunheim | The Dream Forge

Leave a Reply

