Iskrigets värld växer

Jag har grunnat på fortsättningen på dieselretroromanen Iskriget. Dess värld liknar vår, men där har historien från och med slutet av 1600-talet tagit ett annat lopp. Geografin är inte heller identisk med vår: Iskriget utspelar sig på sydpolskontinenten Alba, vilken är väldigt olik Antarktis.

Igår fick jag ordning på en 10-sidig novell som utspelar sig i samma värld fast några år tidigare, före det republikanska upprorets utbrott 1936, på ett annat ställe: i regionen Låglandet på Stillhavs-kontinenten Magalhana (uttalas “magaljána”; världsdelen är namngiven efter sjöfararen Magellan, Magalhães på portugisiska). Magalhana som geografisk plats är inspirerad av mina erfarenheter från Nordindien och Afghanistan, samt av de filmer av Hayao Miyazaki som jag tycker så mycket om, t.ex. Laputa och Det levande slottet. Jag känner mig också hemmastadd i den typen av fantastik.

Jag har också börjat skriva en fristående fortsättning på Iskriget, vilken börjar 1941 i Turin i Norditalien och fortsätter mot Magalhana. Här blir nog Miyazaki-vibbarna ännu tydligare. Dessutom, precis som han ofta gör, skildrar jag en djärv kvinnas äventyr, Adèle von Rosen, halvsyster till den Paul von Rosen som är en biperson i Iskriget. När jag var ung fanns det en känd svensk äventyrare som hette Carl Gustaf von Rosen. Paul och Adèle är aristokrater med samma mod, vilja och världsfararstil. Därför föll det sig lämpligt att ge dem detta ättenamn.

Leave a Reply

