Piratfantasy/horror

Filmerna i franchisen Pirates of the Caribbean (envist stavat på engelska även i Sverige😦 ) skakade tillfälligt nytt liv i piratgenren. Senast sådan var populärt var väl när Errol Flynn svingade värjan på 1940-talet? Jag är ingen entusiast inför denna epok, eftersom jag finner den lite väl begränsad: stjäla skeppslastar, leva rövare (!) i skumma hamnar och fäktas med grymma spanjorer. Sjöröveri måste kopplas in i ett större sammanhang för att locka mig.

När jag var med och skrev Gondor-modulerna åt Iron Crown på 1990-talet lade jag in ett långt avsnitt om Umbars korsarer och Gondors kungliga kapare, vilka bekämpade varandra längs Midgårds sydliga kuster under några sekler efter Ättefejdens slut. Där blev sjöröveriet en del av ett lågnivåkrig mellan två stater — där kom det större sammanhanget in i bilden. Umbars härskare försökte visa att kungen av Gondor inte kunde skydda sina undersåtar och därför inte var värdig deras trohet. Gondor, å sin sida, strävade efter att skada Umbars ekonomi genom att angripa dess sydriktade havshandel. En halvbra parallell i vår historia är de nordafrikanska sjörövare som under 1600-talet nominellt löd under den osmanske sultanen och angrep västeuropeiska mål så långt norr ut som Island för att plundra och ta slavar. Detta var en del av den pågående maktkampen mellan sultanen och de europeiska monarkerna.

Tim Powers, en av mina favoritförfattare, gav ut en piratfantasyroman 1987: On Stranger Tides. Jag köpte den häromveckan. Den utspelar sig i Karibien 1718, när den klassiska piratepoken nalkas sitt slut. Tim Powers brukar vara skicklig på att sno ihop intrigerna och inkludera både sann historia och fantastik. Här gör han inte mig besviken: den legendariska piraten Svartskägg dyker upp i en nyckelroll, tillsammans med klassisk karibisk vodou och illasinnade europeiska magiker. Som vanligt är huvudpersonen en “normal” person som blir indragen i märkliga potentaters maktspel och gör sitt bästa för att överleva i en farlig värld. Inga spoilers här i bloggen, men Powers har inte gjort mig besviken. Boken är i och för sig inte lika bra som Declare, men det kan bero på att Powers blev skickligare på sitt hantverk mellan 1986 och 2000.

Författaren säger dessutom att Disney köpte filmrätten till On Stranger Tides för några år sedan för att kunna inkorporera delar av plotten i Pirates of the Caribbean IV. Hur väl detta har fungerat vet jag inte, eftersom jag inte har sett filmen.

Leave a Reply

