Romanskrivandets vedermödor

Varje skönlitterär författare har sitt sätt att arbeta, att bygga sin berättelse. Stephen King har skrivit att han ser det som att “gräva upp” ett fornfynd ur marken, att äventyret redan finns där och han måste få upp det i oskadat skick. Leigh Brackett skrev att hon ofta inte visste var berättelsen skulle ta vägen när hon började skriva.

Jag har min egenhet. Jag måste ha en start och ett slut färdigt i huvudet när jag börjar skriva en berättelse. Jag måste också ha miljön uttänkt. Om jag inte vet hur berättelsen ska sluta, driver huvudpersonerna bara omkring och pratar med varandra, men om jag ser slutet får huvudpersonerna fokus och jobbar tillsammans för att komma dit.

Den fiktiva världen är också viktig för mig, eftersom mina berättelser handlar om hur huvudpersonerna samspelar med sin omvärld: äventyr, faror, listigheter. Därför ägnar jag mycket tid att bygga stämningshöjande samhällen och platser. Ett fantastiskt ställe måste vara fantastiskt på rätt sätt för att upprätthålla berättelsens inre trovärdighet. Varje värld har så att säga naturlagar, som t.ex. styr magi eller teknologi.

Spiran och stavens Gondica och Iskrigets skugghistoriska jordklot är nogsamt uttänkta just därför att jag inte ska motsäga mig själv under skrivandets gång. Det gäller att få huvudpersonernas agerande att vara rimligt utifrån vad de själva känner till. Vad är möjligt för dem? Vad är självklart för dem? Vad är märkligt för dem? Jag vill skapa en känsla av djup och bredd, att läsaren upplever att det finns en komplett värld här även om berättelsen bara visar en liten del. Detta ger mig också uppslag till fler berättelser från samma värld.

2 thoughts on “Romanskrivandets vedermödor

  1. Det är så kul att man jobbar olika, skoj att höra hur andra gör. Ibland hittar jag saker i andras sätt att jobba som jag kan ta till mig för att förbättra mitt eget flöde. Men en sak vet jag, jag kommer aldrig att kunna veta hur det går. Vet jag det drivs jag inte av spänningen att få veta… Fast det är väl så att jag nog rätt ofta ändå har en känsla för hur det ska gå.
    Däremot jobbar jag ju mycket med mina karaktärer innan jag börjar, eller precis i början. Jag har numera ett standardformulär som jag fyller i om dem, och den korta biten är deras fysiska yttre, den längre handlar om hur de agerar i olika situationer, vad de tycker om eller ogillar av vardagssaker (som vad läste de senast för bok, har de körkort, vilken bil kör de, vad tycker de om för mat osv).
    När jag väl vet hur mina personer fungerar är det som att de knackar mig på axeln och talar om att jag måste skriva si eller så. Ibland har jag tänkt ut ungefär vad som ska hända i ett helt kapitel, men då kan de göra revolt och ta det åt ett helt annat håll. I slutänden brukar de också ha rätt, det blev bättre med “deras” lösning än med min. Jag skriver ofta också sånt jag kallar “kringberättelser”, alltså såna som inte kommer med. Fast i den senaste romanen kom en sådan till användning när jag behövde lägga in ett extra kapitel på slutet, även om jag fick stöpa om den.
    Håller med om att miljöerna är viktiga. Nyligen tillbringade jag en dag på cirkus, intervjuade cirkusdirektören och flera av artisterna, såg på jobbet bakom kulisserna osv, men givetvis måste jag också läsa på för att kunna använda miljön.

    • Använder du något skrivhjälpmedel, som Scrivener? Det låter ju som du har massa separata avsnitt på gång parallellt.

      När jag ska skriva ett kapitel brukar jag har rätt tydligt i tanken vad det ska innehålla. Mina kapitel brukar handla om “en sak” var. Hittills har jag dessutom skrivit texterna linjärt, dvs börjat i början och låtit handlingen löpa kronologiskt.

Leave a Reply

