Drakar och Demoner 30 år (3)

Vilka var då skälen för Drakar och Demoners exempellösa framgång på 1980-talet? Ingen vet säkert, eftersom vi aldrig gjorde några sådana marknadsundersökningar. Därför är följande bara mina funderingar, baserade på erfarenhet och sunt förnuft.

Rollspel hade en boom i många länder under det årtiondet. (De första spelen kom på 1970-talet men var då nördiga småhobbies.) Det fanns inga konkurrerande hobbies av snarlikt slag (t.ex. dataspel). Det fanns också en allmän fantastikboom i västvärlden, vilket visas med hitfilmer som Star Wars-trilogin, ET och Indiana Jones-filmerna. Kortfattat: Lucas och Spielberg gjorde fantastiken till masskultur och rollspelen surfade på den vågen. Tolkien blev också storsäljande först på 1970-talet, trots att hans mest kända böcker då hade 20-40 år på nacken; samhällsklimatet hade förändrats och därmed blev hans berättelser plötsligt “inne”.

Äventyrspel lyckades hantera hela kedjan från brainstorming via produktion till distribution på effektiva sätt. Drakar och Demoner kunde köpas i hela landet och hittade därför massor av köpare som aldrig kom i närheten av specialbutikerna i storstäderna.

Drakar och Demoner var helsvenskt och innehöll världsbilder och referenser som svenska gamers kände igen, till exempel Tolkiens böcker, Ivanhoe, Clavells Shogun. (Amerikanska rollspel, däremot, kunde hänvisa till exempelvis böcker av Jack Vance, en författare som var nästan okänd här.) Spelets regelförklarande upplägg påminde stilmässigt om dåtida svenska skolböcker och därför blev detta en väldigt låg tröskel att ta sig över.

Vi publicerade genomtänkta regelböcker och riktigt bra moduler, som Svavelvinter, Masklandet och Kandra. Kvalitet är uppskattat.

Och slutligen, som jag skrev i förra inlägget, vi odlade kontakterna med våra fans.

Alltså: tidsandan, tänkesättet, kundvården, produktkvaliteten och distributionen samverkade till att göra Drakar och Demoner till en dundersuccé.

4 thoughts on “Drakar och Demoner 30 år (3)

  1. Jag har funderat lite på det där, just den där detaljen kring distribution och butiker. När det begav sig kunde man köpa rollspel i vilken leksaks- eller spelhylla som helst. Jag tror till och med jag hört historier om folk som köpte sin första box i spel- och lekhyllan på Konsum. Nå, det här var ju före min tid eftersom jag inte började spela rollspel förrän runt 2000, även om jag nu började med äldre Drakar & Demoner eftersom den som introducerade mig spelade med böcker från mellan ca 1985 och 1992, typ.

    Nå, det där försvann hur som helst. Säkert är det en svår fråga att svara på men kanske kommer det sig av att det med tiden kom butiker som inriktade sig på just spel? Alltså att spelbutiker snart tog över mesta delen av rollspelens försäljning vilket gjorde försäljningen mer nischad och därmed fick spelen att falla bort från mer “folkliga” tillhåll. Det är, vad som än fick det att ske, lite synd tycker jag. Tänk vilken märkbart större bredd eller i alla fall möjlighet till bredd hobbyn fortfarande kunnat ha om folk kunde snubbla över rollspel i vilken leksakshandel eller lek- och spelhylla som helst. Nog för att jag noterat en och annan rollspelsbok när jag besökt bokhandlar (snarare ett undantag än det motsatta) men det är ändå inte samma sak.

    Nåväl, har du några funderingar kring den här biten, Anders?

    • Spelbutiker fanns hela tiden, även om boomen möjliggjorde fler sådana. Anledningen till att rollspel försvann från de stora kedjorna stavas KULT och Didi och Björn.

    • De specialiserade spelbutikerna kom redan på 1970-talet och de levde gott under rollspelsboomen. Många blomstrade efter den också, bland annat genom att sälja tennfigurer och Magic-kort.

      Jag gissar att leksakshandlarna inte gillade övergången från rollspel-i-kartong till rollspel-som-bok, en trend som kom under 1990-talet.

      Det var kostnad och logistik som fick rollspelstillverkarna att byta format. Kartongerna var dyra och skulle vikas och fyllas på plats. Jag minns från 1986 hur hela Ä-spelspersonalen samlade i lagret i Frihamnen och under ett antal timmar “laddade” många hundra rollspel: vika botten och lock, lägga i regelböcker, rollformulär och tärningar, lägga på locket — rena löpande-bandet-arbetet.

      En faktor som sällan nämns när det gäller rollspelsboomens avklingande är Sveriges demografi. Det fanns ca 20% färre tonåringar på 1990-talet än på 1980-talet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s