Recension: Gudasagorna

Böcker nuförtiden tenderar att vara tjocka, ofta alltför tjocka för sitt eget bästa. Då blir det trevligt att som omväxling få en tunn bok i sina händer, en som jag kan läsa ut på en sittning. Daniel Lehtos Gudasagorna är en sådan volym, en kortroman för ungdomar i högstadieåldern.

Lappland, hjortronmyrar, rollspelare, övernaturligheter — jodå, det här är en bok för svenska fanboys och fangirls. Huvudpersonen är en tonåring som gillar att spela Mutant med kompisarna och som har en cool farfar. Familjen hamnar i ekonomiskt trångmål och därför tycker farfar att han och lillgrabben ska ut och plocka hjortron för att dra in lite extra pengar.

Men vildmarken är också ett gränssnitt mot det Okända och hux flux går huvudpersonen in i folktrons värld där en omstörtande sammansvärjning nalkas sin fullbordan. Jag ska inte orda mer om just detta, eftersom jag inte vill lägga spoilers här, men författaren skildrar denna verklighet väl — jag får känslan av att den fungerar som en parasit som suger näring ur vår värld.

Språk och händelseutveckling passar målgruppen yngre tonåringar. (Jag ska sätta den här boken i händerna på de av mina barn som är i rätt ålder.) Slutet är delvis lyckligt, delvis sorgset, vilket jag uppskattar. Folktrons väsen har då hunnit visa sig vara obehagliga figurer i vars agendor människorna är redskap, inget annat. Vi har definitivt inga schyssta bundsförvanter på andra sidan.

Daniel Lehto har talang för nära-verkligheten-fantasy och han är en god skildrare av norra Norrlands inbyggare och natur. Jag hoppas att han finslipar sin berättarteknik och ger sig i kast med mer komplicerade intriger än i Gudasagorna; dess svaghet är nämligen att jag känner igen händelseförloppet alltför väl.