10-talets rollspelsrenässans

Under de senaste tolv månaderna har jag ombetts att delta i så många svenska rollspelsprojekt att det känns som tidigt 1990-tal igen. Det började förra året med Mutant År Noll (M0) där Fria ligan bad mig skriva en äventyrsplats i Zonen. Tina Engström ville sedan ha stämningstexter till Skuggornas Mästare. Och i år har det bara fortsatt strömma in beställningar: ett introäventyr till nya versionen av Götterdämmerung, två äventyrsplatser till Genlab Alfa (en M0-expansion), och senast material till Western IV (länk till crowdfundingen >>> ). Dessutom håller jag på med ett projekt till Saga Games.

Mina projekt från förra årtiondet har också sprattlat lite. Jag har redigerat om delar av Wolframfästet till en tjock Fenix-artikel: Aftonvärlden, vilken publiceras till hösten. Det blir en renodlad spelvärldsbeskrivning. Huruvida de fullständiga texterna kommer att publiceras längre fram är dock fortfarande oklart, eftersom jag för närvarande inte kan planera längre än till december 2014. Samma osäkerhet gäller Okeanos — jag har idéer om hur den spelvärlden ska kunna byggas ut, men jag vet inte när jag ska hinna titta på det. Tidigast nästa år.

Det är en ny blomstringsperiod för hobbyn i Sverige. Varför? Inte en aning. Men visst är det fantastiskt att se alla dessa spel, alla labours of love av entusiaster.

6 thoughts on “10-talets rollspelsrenässans

  1. Verkligen? Har du ingen gissning ens?😀

    För mig är det ganska enkelt. Du var den första generationen som skapade och försåg min generation (70-tal) med spel. Rollspel och spelglädje. Då fanns ekonomi på grund av att branschen såg annorlunda ut.
    Idag har vår generation kommit en bit i våra familjestrukturer och branschen som förändrats har också kommit att passa våra skaparambitioner, med POD, PDF, DLC och andra härliga förkortningar.

    Hade du haft en spåkula 1984 hade du sett det här. Om tjugo år gör våra barn samma sak fast i annan form. Då kommer rollspelen på riktigt vara interaktiva och dra nytta av all virtuell teknologi. Visst, det går snart redan att föreställa sig det, men när våra barn har kommit dit jag är idag, då är det billigt och tillgängligt även för den generationen. Så då kommer de göra sitt Mutant, Drakar, Morwhayle, Saga, eller Trudvang.

    Rid på vågen. Jag tror den kommer bli ännu starkare.

    • I’m having the time of my life nu när jag rider på rollspelsvågen igen. Ett av mina tonårsbarn spelar sedan några månader i mitt gäng, den första i den andra generationen rollspels-Blixtar. Så säkert har du rätt: ny teknik ger nya öppningar, nya drivbänkar för skaparkraft.

  2. Ja, det är hur kul som helst! Publiken är ju knappast lika stor som den en gång varit, men bredden och styrkan i produktionen tycker jag absolut finns. Och som Gestaltarskiten skriver, ny teknik med PoD och crowdfunding sänker ribban. Idag räcker det med att kunna skriva; resten kan man få andra att göra för en billig hacka eller med minimal investering.

    Jag minns hur glad jag var när du korrläste mitt första spel; det kändes som ett lyft och som en bekräftelse. Och jag är definitivt intresserad av att jobba ihop fler gånger =)

    • Alltid trevlig att göra en kreativ insats. Jag är dock fulltecknad året ut, som min lista ovan antyder, men vet inte hur det blir 2015.🙂

  3. Otroligt roligt! Och såg jag att M:Å0 sålde slut 2000 ex på några veckor, samt att Symbaroum också tog slut omedelbums. Även om det inte går att jämföra med 80-90 talet så är det verkligen kul att se bra produkter skrivas (tack Anders! :)) och också sälja!

    Finns det förresten några siffror på försäljningsvolymer i de tidigare dagarna? Hur mycket sålde en kioskvältare som Expert? Vad var prenumerationsvolymen på Sinkadus? Hade varit roligt med en gissning… 10.000?

    Cheers! // Fredrik

    • Tack för uppskattningen.

      Det är 25 år sedan jag lämnade Ä-spel. Jag har inte memorerat försäljningssiffrorna i detalj men våra spel såldes i större upplagor än 10k. Mer än så minns jag inte.

Leave a Reply

