Recension: Carl Hamilton möter Dana Scully


Thrillern 5-Bussen av Staffan Rodebrand är en udda pterodactyl på den svenska bokhimlen. Ja, jag blandar metaforerna med avsikt ty denna bok mixtrar lika vilt med sina genrer: på en och samma gång en svensk snutroman, en Guillousk action-smocka och ett X-files-manus.

Fokus ligger på Öland, ett landskap som författaren känner utan och innan. (Han verkar också vara ordentligt invigd i det lokala fågelskådandets hemligheter.) Någonstans på Alvaret ligger en plats där folk finner nästintill övernaturliga ting i marken. En del skattletare dör plågsamt eller försvinner spårlöst. Men det gåtfulla fynden kan säljas diskret för stora belopp till samlare världen över. Detta drar till sig MC-gäng, ryska gangsters och CIA-agenter. Raskt blir Kalmar-polisen och SÄPO inblandade. Och sedan höjs insatserna bit för bit tills det handlar om rikets säkerhet och kustjägarna gör en insats med knattrande automatvapnen och stora explosioner som följd.

Jag lämnar inga spoilers här, men det är X-files i Sverige, inte tal om annat. Intrigen är habil och jag ger pluspoäng för slutet, där författaren överraskade mig två gånger (en liten, en stor) — sådant händer inte ofta nuförtiden eftersom jag har läst så många thrillers att jag känner igen de flesta grepp.

Boken har tyvärr två brister: en påfrestande pratig prosa med alltför mycket detaljer och alltför många adverb, samt en stor skock huvudpersoner som alla talar på ungefär samma sätt och som saknar klara särskiljande drag; det blir alltså svårt för läsaren att hålla isär dem.

Det här hade kunnat bli en riktigt bra thriller om Staffan Rodebrand hade låtit en professionell redaktör hyvla bort språkliga överflödigheter och tydliggöra huvudpersonerna. Boken publicerades helt enkelt för tidigt i utvecklingsprocessen: två redigeringsrundor till hade förmodligen gjort texten 20% kortare och 50% bättre.

Jag ger boken tre X av fem möjliga, mest för dess delvis oväntade upplösning. Om prosan hade varit bättre, hade jag höjt betyget ett snäpp.

Leave a Reply

