Dags för Drakar och Demoner, efter 27 års uppehåll


Summary in English: The classic Swedish RPG Drakar och Demoner (link in English >>> ) will be published next year in a retro edition, and I will be writing a new adventure for it.

Riotminds kör en crowdfunding för en uppdaterad nyutgåva av den klassiska grön-svarta Drakar och Demoner-boxen från 1980-talet. Slutmålet på stretchgoal-listan har varit ett nyskrivet äventyr av min hand, kallat Skymningshavets gåta, och nu har satsningen nått dit. Så 2016 är jag tillbaks på DoD-banan, 27 år efter det att jag lämnade Äventyrsspel. Jag är peppad — det här ska bli jättekul.

Läs mer här — länk >>>

Uppdatering 1: RiotMinds har lagt till ett nytt stretchgoal.Om kickstartern når 500 000 kr, expanderas mitt äventyr till kampanjmiljön Skymningshavets gåtor. Läs mer här — länk >>>

Uppdatering 2: Målet är uppnått och jag ska alltså skriva kampanjmiljön.

6 thoughts on “Dags för Drakar och Demoner, efter 27 års uppehåll

  1. Skitbra va kul Anders. Du är välkommen tillbaka till old school DoD, vi som stannat kvar har saknat dig!

  2. Superkul! En Blixt skriven kampanj måste ju ligga högt uppe på många rollspelares önskelista. Funderar du någonsin på att skriva någon längre äventyrsvit (kanske till och med M:UA längd) till någon setting som inspirerar dig, det måste väl vara något som snabbt går att crowdfunda?

  3. Jätteroligt! Anders, under förutsättning att du överhuvudtaget kan/får kommentera någonting som har med det här att göra – är det i sin ordning att jag ställer några frågor? Om ja:

    1: Kommer “Skymningshavets gåtor” att utspela sig någonstans på Altor?

    2: Glädjande nog har stretchmålet på 500 000 SEK nåtts (med råge)! Betyder det att “Skymningshavets gåtor” blir ett eget häfte som kommer att ligga med i grundlådan av den kommande utgåvan av Drakar & Demoner, eller kommer ni att att ge ut kampanjen separat som en egen modul?

    Och förresten – ett av mina absoluta favoritinslag i Drakar & Demoner Gigant är kapitlet om väder. En dynamisk väderlek som spelledaren i normalläget får rätta sig efter gör Altor så mycket mer levande. Under förutsättning att grundreglerna inte kommer ha ett integrerat vädersystem redan från start; skulle man möjligtvis kunna tänka sig att en kampanjmiljö med tydligt maritimt tema innefattar ett regeltillägg inspirerat av Gigants meteorologi? Att se vinden mojna och seglen lägga sig tungt över masterna medan kaptenen oroligt börjar mumla om “ondväder” skulle, tror jag, skapa en svårslagen stämning.

    • 1. Skymningshavets gåtor kan utspela sig på Altor eller i någon annan spelvärld. Jag lämnar det öppet.

      2. Den frågan bör du rikta till RiotMinds. Jag vet inte.

      Väder — jovisst ska det komma med något slags väderregler.

Leave a Reply

