Sci-Fi! och våra drömmars Venus

Summary in English: Some plans for new material for the Swedish space opera RPG Sci-Fi!

I mitt förra inlägg skrev jag om mina planer för artiklar om rollspelet Sci-Fi! i speltidningen Fenix. Jag efterlyste förslag på spännande världar. I spelet har jag bland annat skildrat det Mars som förekom i gammal science fiction: kyla, öknar, stadsstater, fallna högkulturer, monster. Och jotack, jag fick raskt uppmuntrande feedback som satte mina tankar i rörelse.

Det faller sig naturligt att blicka mot Venus såsom hon brukade skildras i pulp-SF med djungler, träsk, monster, amfibiebarbarer, osv (t.ex. i Heinleins ungdomsroman Rymdkadetten som jag läste som barn 1967). Jag avser alltså att skriva en Fenix-artikel om planeten Kythera,* utformad på sådant sätt att världen kan användas som ett fantastiskt Venus i vårt solsystem (dvs för kampanjer i Sci-Fi!s pulpkosmos) eller som en outforskad planet cirklande runt en fjärran stjärna (dvs för kampanjer i Sci-Fi!s FM-kosmos).

Nedanstående bild av illustratören Luděk Pešek visar hur jag föreställer mig Kytheras vildmark.

*Namnet Kythera härstammar från ett grekiskt tillnamn på gudinnan Afrodite/Venus. Under 1800-talet använde europeiska astronomer gärna adjektivet cytherean i betydelsen “venusiansk”.

One thought on “Sci-Fi! och våra drömmars Venus

  1. Pingback: Fenix 75 — ett crowdfundat jubelnummer | The Dream Forge

Leave a Reply

