“DOD16”: Sfinx vid Skymningshavet

I den här posten blickar jag tillbaks på min senaste “tunga” produkt: den antikinspirerade oceanfararkampanjen Skymningshavets gåtor till senaste utgåvan av Drakar och Demoner. Den klassiska grekiska sagovärlden rymmer många platser och varelser som jag hur gärna placerar i mina fantasymiljöer. Redan 1985, när jag skrev Monsterboken till dåtidens Drakar och Demoner såg jag till att varelser som fauner, minotaurer och kentaurer blev en del av spelkosmos. För tjugo år sedan konstruerade jag Gondica, ett actionfantasyspel i renässansmiljö, och även där fick sådana varelser sina givna platser.

I den här målningen blickar en undin — ett slags saltvattennymf — och en sfinx ut över Skymningshavet. Kanske ser de skeppet Månvind nalkas deras ö med djärva utforskare ombord.

Konstnär: Karl Wilhelm Diefenbach. Klicka på bilden för en större version.

Den kompletta Skymningshavets gåtor kan tankas ner som en kostnadsfri PDF härifrån — länk >>>

Världsbeskrivningen är skriven på ett sådant sätt att den kan lätt användas till Hjältarnas tid, Fantasy! eller valfritt annat flexibelt fantasyrollspel.

Leave a Reply

