“Chock” — liket lever

Summary in English: I reminisce about my work with the Swedish horror RPG Chock (Chill in the US original) in the 1980s and add a teaser for the new Chock game that’s being kickstarted right now.

När jag började jobba hos Äventyrsspel i april 1985 var produktionen av skräckrollspelet Chock redan i full gång. Det var en rak översättning av det amerikanska spelet Chill från Pacesetter, med ett svenskt namn som anknöt till de skräckserietidningar som varit populära under 1970-talet. Nu har det gått 33 år sedan jag stoppade in Chock-manusets 5.25-tums diskett i en DEC Rainbow-dator för att bearbeta översättningen i ordbehandlaren WordStar, så mina minnen är på anekdotnivå.

Jag hade spelat en hel del Call of Cthulhu i Göteborg kring 1980 (tack Tommy), så genren var välbekant. Visst hade Chock potential, tyckte jag, men spelsystemet var inte vad jag skulle ha valt. Hursomhelst, jag delade skämtsamt in skräckspelen i kategorierna “våta” och “torra”. Call of Cthulhu var vått: slem, tentakelmonster och vansinne; medan Chock var torrt: dammiga slottskällare, skuggfyllda mausoleer och gengångare på övervuxna kyrkogårdar.

Det som inledningsvis roade mig mest med Chock var att fixa material till Sinkadus. Jag beställde några äventyr från Gunilla Jonsson och Michael Petersén och skrev en del artiklar själv. Den senviktorianska eran avhandlades i ett nummer, eftersom det var Draculas tidevarv. Men även en del indiska och karibiska varelser dök upp i äventyr som spelades på våra spelkongresser.

Nattens Fasor, en inbunden A4-bok om skräckens många manifestationer, blev Chocks magnum opus. Vi tog två av Pacesetters “monsterböcker”, valde ut det bästa, lade till sådant vi tyckte saknades — till exempel det hemsökta huset och mördarbilen — och kopplade in Stefan Kayat som illustratör. Hans svartvita teckningar förmedlade rätt stämning; se nedan hur han illustrerade Moorcrest Manor i äventyrshäftet Skräckens tre ansikten. Anna Gable Frimodig skildrade den Café Opera-festande nordiska vampyren, med en insmugen referens till vår dåvarande arbetsplats i en skum avkrok av Stockholms Frihamn. Nattens fasor står i min bokhylla och det är ett nöje att bläddra i den då och då.

Chock tynade dock bort efter några år. Pacesetter gick under borta i USA, medan vi valde att satsa på mer populära spel. Chock var nog en alltför udda fågel i Äventyrsspels bo, med ett haltande spelsystem och en stämning som inte hörde hemma i Sverige på 1980-talet.

Liket lever: Nu är det dags för ett nytt Chock, den gång från förlaget Eloso. Det handlar om ett helt nytt spel som är en hyllning till Äventyrsspels klassiska version; det går inte att reboota originalet av rättighetsskäl. Jag är inkopplad för att skriva ett Stockholmsbaserat äventyr som utspelar sig i någorlunda nutid, dvs valfritt år efter millennieskiftet.

Eloso kör en kickstarter för att finansiera Chock-projektet — länk dit >>>

Advertisements

7 thoughts on ““Chock” — liket lever

  1. “Skräckens tre ansikten” var mitt allra första besök i ett skräckrollspel. Älskade det och jag brukar damma av det då och då, för att bjuda in nya rollspelare i samma känsla. Regelsystemet i Chock är väl inte det bästa så jag brukar experimentera med andra regelsystem istället.

    Än i dag finns minnet av Skräckens tre ansikten kvar hos mig, vi kallar inofficiellt vårt hem för Moorcrest Manor och jag äger hemsidan moorcrest.se av denna anledning.

  2. “Chock” och “Mutant” är fina minnen från 80-talet. Boxarna fick en att bli sugen på att läsa mer. Ungefär samtidigt upptäcktes “Cujo” och “Bilbo”, sen var man fast i spännande fantasivärldar.

    Dessvärre finns det dystra tidender att medge: Efter en 15 starka år för fantasy (från “Harry Potter” till “Maze Runner”) tycks det nu vara annat som gäller för ungdomen: stjärnor och kändisar.

    Allra helst: Internet-kändisar …

    Har skärmgenerationen någon förståelse för rollspel? Kan inte se någon återväxt i bygden.

    Har rollspelen blivit samlarobjekt för köpstarka familjefäder som drömmer sig bort?

    Eller spelas det som aldrig förr? Det trycks i vart fall en herrans massa produkter …

    För egen del värmer det i hjärtat, men tillhör jag en snart svunnen generation?

    • Vi ser en viss återväxt, även om rollspelare nu fastnar i hobbyn vid en högre ålder än på 1980-talet. Det handlar bland annat om 20-plussare som vill vidga vyerna bortom datorskärmen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s