Sci-Fi! — en presentation av spelkosmos

Summary in English: This blog post provides an introduction to the soon-to-be-published Swedish science fiction RPG Sci-Fi!, produced by Saga Games.

ScFiCover
SCI-FI! TEASER 2: SPELKOSMOS
Now the trumpet summons us again, not as a call to bear arms, though arms we need; not as a call to battle, though embattled we are – but a call to bear the burden of a long twilight struggle…
— John F Kennedy

I en nära framtid erövras jorden av det interstellära Zakharr-imperiet och blir en av dess många brutalt exploaterade kolonivärldar. Ockupationen varar i ungefär hundra år. Jorden var illa åtgången av miljöförstöring och klimatförändring redan innan och nu blir det värre: dagbrott, smältverk och fabriker drivs utan hänsyn till planeten. Det är ju endast slavar som drabbas, anser härskarna. All ”uppstudsighet” slås ner, med svält eller bombardemang från omloppsbana om sådant anses behövas. Miljoner människor deporteras som tvångsarbetare till fjärran planeter, samtidigt som utomjordiska slavar förs till hit för arbeten som inte passar människor.

Sedan kommer stjärnpesten. Vem som släpper lös farsoten är okänt för människorna. Den är ett kraftfullt biologiskt vapen med hög selektivitet: endast zakharr drabbas och praktiskt taget alla som smittades dör. Imperiet kollapsar på mindre än tio år. Ur ruinerna reser sig slavarna och tar över vad de kunde av sina härskares teknik. För mänskligheten blir detta starten för en ny tidsålder: Nya Eran.

Jorden är sakta döende, skadad först av människornas egen civilisation och sedan lemlästad av zakharr. Människor ger därför sig ut i kosmos på jakt efter nya hemvärldar. De möter dussintals andra intelligenta arter (xenomorfer) som varit slavar under imperiet. Konkurrensen om attraktiva planeter är hård. Hos alla arter pyr dessutom varierande paranoia: Finns det överlevande zakharr någonstans därute, förmår de återupprätta sitt välde? Och vilka andra hot göms i Vintergatan?

FM (Förenade Mänskligheten) är den samlande statsbildningen för människor i solsystemet. Den växte fram efter Stjärnpesten, när folk organiserade sig lokalt för att bygga nya samhällen. Dessa började sedan samarbeta och skapade steg för steg ett förbund med fler än tusen kantoner (delstater) som har långtgående inre självstyre. Därför varierar förhållandena mycket från plats till plats: demokrati eller bossvälde, jordbruk eller gruvdrift, industristad eller landsbygd, inåtvänd eller utåtvänd syn på kosmos.

FM driver därtill Projekt Exit, vars syfte är att så småningom evakuera mänskligheten från den döende Terra. Den paramilitära organisationen Spejarkåren är för närvarande en av Exits viktigaste organ. Projektets tidshorisont är 800 år, där det första århundradet bland annat innefattar följande:
1. Lokalisering och kartläggning av världar som kan bli hemvist för stora mänskliga bosättningar.
2. Bygga långsiktiga allianser med samarbetsvilliga xenomorfer.
3. Utplacering av förberedelseteam som ska etablera utposter och skapa förutsättningar för framgångsrika kolonier.
4. Införskaffande av enorma umbralskepp som kan frakta kolonister till främmande världar.
5. Införskaffande av teknik som kan bromsa jordens förfall så att det finns mer tid att genomföra evakueringen.

Under ockupationen tryckte zakharr tillbaks mänskligheten tekniskt, ekonomiskt och socialt, för att säkra sitt välde. Av samma skäl slog de sönder utbildningsväsen och infrastruktur. Massor med kunskap gick förlorad och människorna har ännu inte återvunnit dem. En person från 2010-talet som besöker jorden under Nya Eran skulle bli överraskad över hur fattig, smutsig och efterbliven världen har blivit. Kiselteknologin är borta, kärnkraften likaså. Mänskligheten bränner kol i nybyggda kraftverk och drar koppartråd för trådtelefoni, precis som före 1945. Klimatet är varmare, haven djupare och miljön i sämre skick. Samtidigt finns där utomjordiska rymdskepp, strålvapen och vinglösa flygfordon.

Hundra års förtryck och nöd har satt djupa spår i mänsklighetens sätt att tänka och handla. Gångna tiders konsumtionssamhälle hör till sagornas värld. Här finns det inte utrymme för överdåd, utan folk i gemen utövar istället en sparsmakad livsstil med ett fåtal hållbara och resurssnåla ägodelar. Måttfullhet och enkelhet är ledande dygder – av rent nödvändighet.

Eftersom mänsklighetens överlevnad som art är i fara, sätter därtill de flesta pragmatism, ingenjörskonst och handlingskraft högt, medan filosofer och humanister ses som hopplösa drömmare. Idealgestalten blir alltså en påhittig, händig och beslutsam individ som är beredd att gå långt för artens överlevnad.

På jorden känner man till att miljoner människor fördes till andra stjärnsystem som tvångsarbetare under Slavtiden. Ibland vet man vilka planeter det handlade om, ibland inte. Och även om en sådan planets namn är känd, är det inte säkert att man på Terra vet runt vilken stjärna den kretsar. Begreppet diaspora eller diasporamänskligheten används som kollektiv beteckning för dessa ”förlorade stammar”. FM vill lokalisera och kontakta dem eftersom de kan visa hur människor klarar sig på främmande världar.

4 thoughts on “Sci-Fi! — en presentation av spelkosmos

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.