Dags för Expert Partisan

»Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska.«
— Sveriges linje alltsedan Kalla krigets start 1946

Summary in English: I outline Eloso’s plans for the Swedish RPG Expert Partisan.

Efter 35 år i limbo ska det sägenomspunna rollspelet Partisan bli verklighet inom Elosos produktlinje Eloso by Blixt.

I påskas genomfördes det virtuella spelkonventet Gothcon XLIV där Eloso-gänget fixade flera evenemang. På skärtorsdagen körde vi ett öppet kvällshäng där vi redogjorde för Elosos pågående och kommande projekt. Där berättade jag att Fria Ligan, som äger varumärket Partisan, och Eloso har kommit överens om att jag ska utveckla rollspelet Expert Partisan för Elosos produktlinje Eloso by Blixt.

Min kalender är fullbokad hela 2021 med Chock-settingen Basker Blå och Elosos version av Runequest. Så arbetet med skriva Expert Partisan börjar först 2022 med publicering planerad till 2023. Det gäller att ha framförhållning.

Expert Partisan ska få indie-look med svartvita illustrationer och sparsmakad design. Sidformat G5 (dvs som Hjältarnas tid), ca 200 sidor tjock. Min främste medkreatör är Johan Okker, rutinerad gamer och kunnig om Kalla krigets verklighet. Stämningen blir »bister TV-serie«: hunger, stridsångest, svåra beslut. Expert Partisan är inte en heroisk Hollywood-film, utan här kan vem som helst kan dö.

A. Setting: STORMAKT RÖD* 1982

File:Soldat m59 Revinge 2015.jpg
Tidstypisk svensk soldat i fältuniform m/59. Källa: Wikipedia

Warszawapakten invaderade Sverige i november 1981 som en följd av turbulensen kring U-137:s grundstötning utanför Karlskrona. Man slog till hårt och vann inledningsvis stora segrar på marken i Sydsverige. Men svenska krigsmakten är seg och tränad för fria kriget, dvs gerillakrig med uniformerad personal under korrekt militär ledning.

Nu har det gått sex månader: grundkampanjen inleds i maj 1982. Warszawapakten ockuperar Götaland och Mälardalen. På ytan är dessa områden »pacificerade«. Kreml har installerat en quislingregering i Stockholm. Men striderna rasar vidare i Norrlands barrskogar. Ledarna i Kreml trodde inledningsvis att svenskarna skulle ge upp så snart pansarbrigaderna i Skåne slagits ut, men de börjar inse att så inte är fallet.

USA och Storbritannien spelar under täcket med den svenska exilregeringen i London genom att smuggla vapen, förnödenheter och agenter över den svårövervakade norsk-svenska gränsen; där går Warszawapakten varsamt fram eftersom Kreml inte vill provocera fram ett krig med Nato.

Det här är ett upplägg svenska gamers känner till, eftersom den porträtterats i många böcker, till exempel trilogin om Operation Garbo från 1980-talet.

B. System: EXPERT NOVA
Eloso by Blixt är Elosos produktlinje med spel som jag konstruerar. Samtliga använder specialanpassade varianter av mitt regelverk Expert Nova (länk >>>), vilket är en finslipad variant av BRP 1T20: du spelar med grundegenskaper och färdigheter, och ska slå lågt med en tjugosidig tärning att lyckas. Expert Partisan kommer att innehålla kompletta spelregler.

C. Scenarion: »All business is local«
Jag gillar att gå in på en region i detalj plus några äventyr för att ge spelledaren en startklar kampanjplats. Därför fokuserar Expert Partisan inledningsvis på fria kriget och motståndsrörelsen i Småland**. DDR:s armé ockuperar den landsändan och därför sköts förtrycket av Stasi, en organisation med goda kunskaper om svensk mentalitet. Östtyskarna är dock noga med att visa att de inte är som Tredje Riket, utan att de följer Genève-konventionen och krigets lagar.

Skjutandet av befäl - Luckan -Allmänt militärt forum ...
»Skjut chefen först!« Välbekant maxim för alla svenskar som
gjorde värnplikt under Kalla kriget. Källa: Soldat i fält, 1972

D. ÄVENTYRARNA: dU OCH JAG MITT I ELÄNDET
Äventyrarna kan till exempel vara:
soldater, dvs plutoner improviserade ur spillrorna av brigaderna IB 11 (Växjö), IB 12 (Eksjö), IB 41 (Växjö) och IB 42 (Eksjö), av regementet Ing 2 (Eksjö) och av hemvärnet. De svenska soldaterna bedriver fria kriget i de småländska skogarna med attacker mot östtyska mål eller svenska quislingar.
spioner, huvudsakligen baserade i Växjö eller Kalmar, inom Stay Behind (länk >>>), en väl förberedd svensk organisation som bedriver motstånds- och underrättelseverksamhet på ockuperad mark. (Spelets version av organisationen blir helt fiktiv.)
civilister, dvs »vanligt folk« som strävar att klara vardagens vedermödor och ducka undan Stasis iskalla blick (jämför med den tyska teveserien Weissensee länk >>>).


*Jag valde bort Stormakt Brun, eftersom jag vet så mycket om Tredje Riket att det skulle ta emot att skriva om en fiktiv ockupation av Sverige 1941-45. Det var en måttlöst vidrig tid. Om du läsa om ett sådant scenario, rekommenderar jag Hans Alfredsons roman Attentatet i Pålsjö skog.
** Min fars släkt härstammar från trakten av Eksjö, min mors från trakten av Oskarshamn. Som barn vistades jag några sommarlov »på landet« hos släktingar nära Tingsryd. Därtill har jag under de senaste tjugo åren tillbringat många semestrar i närheten av Nybro. Småland är sålunda ett landskap nära mitt hjärta.

10 thoughts on “Dags för Expert Partisan

  1. Sold 1972! Otroligt nog råkar jag av någon besynnerlig anledning ha denna liggandes.

    Jag hoppas allt går bra med Partisan – den som väntar på något gott… 😉

  2. Pingback: Mindy News Avsnitt 42 23 April 2021 – Mindy.nu

  3. Mystiskt att inte denna nyhet slagit ned som en bomb i Fria Ligans nyhetsflöde..! Men nog om.det, nu till min fråga:

    Äntligen kommer Partisan att släppas! Så säg att det blir i en låda med rollformulär, kartor osv och inte bara i ett häfte?

    Har vi väntat så här känns det som Partisan borde vara minst lika påkostat som Mutant: Är Noll. Gärna med samma illustratörer till häftena, och gärna med Simon Stålenhag som designer för själva lådan.

      • Okej. Väldigt synd och lite besviken över det kortfattade beskedet. Hoppas på en påkostad deluxeutgåva då. Partisan förtjänar definitivt mer än något gammalt indiehäfte.

        • Vi planerar en kickstarter under 2022. Där kan vi kanske lägga stretchgoals som hårdpärm (något som jag gillar) och fler illustrationer. Jag vet vem jag vill ska göra insidesbilder men han är dyr.

          • Glad att detta till slut blir av men håller med om att en box skulle vara mycket trevligt då box vore en slags homage till tiden då det tänktes släppas från första början. Kanske ett stretchgoal med box vore en idé.

  4. Fantastiskt roligt! Jag minns att jag ställde några frågor till dig och Ulf Schyldt här på bloggen för några år sedan om just detta och blev lite demoraliserad av svaren, men nu är det på gång! Det här är ett givet inköp när Kickstartern drar igång. Min inre 12-åring är förtjust! 🙂

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.