Stenåldersminnen

Mina barn, samtliga födda runt millennieskiftet, brukar kommentera mina berättelser från min ungdom med “jaja, det var stenåldern”. Min karriär som spelförfattare har en anspråkslös början. Det första rollspelspartiet deltog jag i april 1977 på det första Gothcon. Mitt första steg som seriös skribent tog jag 1979, när jag sålde en Traveller-artikel till en amerikansk tidskrift.

På den tiden hade pappersfanzin (enkla tidskrifter ihoppulade av amatörer) samma betydelse som bloggar och sajter har idag, ett sätt för amatörer att sprida sina alster. Fanzinen uppstod bland SF-fans i USA före andra världskriget och sedan spred sig företeelsen till andra subkulturer. (Fotokopiatorns ankomst på 1960-talet underlättade produktionsarbetet rejält.)

Jag var i slutet av 1970-talet aktiv i två spelföreningar i Göteborg och där kom några på idén att göra Sveriges första rollspelsfanzin: Mjölnir. När det var dags att göra nr 2 blev jag inbjuden att vara med. Jag var aktiv skribent i fyra nummer, varefter jag flyttade till Lund för akademiska studier och därmed tappade den dagliga kontakten med det där göteborgsgänget. Vi var fyra grabbar och en skrivmaskin i mitt studentrum på ca 20 kvm. Kreativitet och pizza. Kul var det och jag fick mersmak.

Nu har en av redaktörerna scannat in det mesta av Mjölner och lagt upp det på en webbplats (länk >>>).

Mina Mjölner-artiklar handlar främst om Traveller och Runequest, två rollspel som var stora i Sverige dåförtiden, före Drakar och Demoner och Mutant. Jag drev en ambitiös Traveller-kampanj 1978-82 och hade därför mycket att berätta där. När det gäller Runequest var jag fascinerad av den rika fantasyvärld som Greg Stafford & Co målade upp.

Hursomhelst, med dagens mått är inte materialet imponerade. Men vi var svenska pionjärer, ungefär som de renjägare som vandrade in i Götaland söderifrån när inlandsisen smälte undan. Vi hade primitiva redskap och var tvungna att uppfinna hjulet. (Därav bloggpostens rubrik.) Och det var bara fyra-fem år mellan denna stenålder och inledningen på den svenska rollspelens guldålder.

7 thoughts on “Stenåldersminnen

  1. Hehe, Basic-program för att generera Traveller-världar, skön tidsfärg i den rubriken! Överlag kul läsning, ser det ut som, och en kulturgärning att lägga upp numren på internet för oss som inte var med på den äldre stenåldern.

  2. Tack för denna kul write-up med länk till PDF-sidan! Diggar renjägar-allegorin. Vi jobbar på att hitta ett ex av nr 3. att scanna in. Btw, spelar iofs ingen roll så här långt efteråt men: själv var jag faktiskt aldrig medlem av nån spelklubb i sta’n – vår idé till Mjölnir uppkom vid ett AD&D-spelbord i hemmamiljö…. /M

    • OK. jag var ju inte med inför nr 1, utan kom inte först när fanzinet redan var igång. Min beredvillighet att skriva om Traveller öppnade dörren för mig.

  3. Mjölnir Nr 3 är hittad och inscannad. Så nu ligger samtliga utkomna nummer uppe på: mjolnirfanzine.yolasite.com /M

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.