En hamnarbetare minns, avsnitt 10: summering

2012 fyller Drakar och Demoner 30 år. Spelet idag är inte identiskt med spelet då, men det finns i mina ögon en DoD-stämning som lever kvar. Jag är glad över att att jag fick vara med som en av de ursprungliga byggarna. Än idag får jag beröm för vad jag gjorde med Expert, det av mina spel som har spelats och gillats mest.

Även Mutant blev en livskraftig skapelse, trots att Järnringens avveckling nu verkar leda till att det tynar bort. Undergångens arvtagare var en mycket bra inkarnation av den klassiska spelvärlden, där många coola idéer var nya, medan andra var sådana som jag var med om att utveckla 1986.

Få andra spelförfattare har varit med om att skapa lika långlivade och breda verk. Jag känner mig därför oförskämt nöjd. Det här blir något att berätta för barnbarnen när jag är pensionär, tillsammans med min tjänstgöring i Afghanistan och leoparden som smög runt utedasset i Indien.

Rollspel är en gruppaktivitet. Så är det också med rollspelsproduktion. Författare, illustratörer och layouare skapar tillsammans ett spel och en spelvärld där helheten upplevs vara något som är större än summan av delarna. När det gäller DoD och Mutant var jag under fyra år “spindeln i nätet”, den produktionsansvarige som satt i hamnen och lotsade den ena produkten efter den andra från hugskott till våra kunders spelgrupper. Men det var alltid ett grupparbete.

The credit, för att tala hollywoodska, går alltså också till entusiasterna omkring mig. Utan dem hade inget av det jag beskrivit i dessa blogginlägg blivit verklighet: Michael, Gunilla, Erik, Leif, Ann-Sophie, Karin, Olle, Henrik, Åke, Anna, Mats, Magnus, Torbjörn, Nisse, Tulle, Charlotta, Marcus, Thomas, Christer, Jon, Stefan, Eva, Ulf, Roger, Victor och väldigt många andra. Jag kan inte räkna upp er alla.

Eglerio! Jag hyllar er!

18 thoughts on “En hamnarbetare minns, avsnitt 10: summering

  1. Nostalgi. Man kan ju fråga sig om Ä-spel hade kunnat överleva genom att agera på något annat sätt. Satsningen på dataspel gick ju inte så bra. Det var kanske det som sänkte företaget. Å andra sidan var väl marknaden för rollspel rätt mättad.

    Min största besvikelse från Ä-spelstiden var att man inte gav ut mitt Chronopia-äventyr ”Jakten på Loc-Dawn” som ett eget häfte utan (om jag minns rätt) bara lade upp det på hemsidan. Det var faktiskt bra, om jag får säga det själv.

    Åke

  2. även jag ställer mig upp och applåderar och tackar för de oändliga mängder med timmar av glädje som spelen gav mig.

    måste också få påpeka att jag fick så många positiva minnesbilder av att läsa den här bloggen att jag faktist funderar på att damma av de gamla boxarna och föra rollspelshobbyn vidare till min son nu.

  3. Det är nog på sin plats att även jag lyfter på hatten för den här nostalgiska genomgången.

    Tack!

  4. Hänger med i tackkören. Det har varit intressant att ta del av informationen. Och till Conny, jag har introducerat mina barn (7 och 10)med Dod91 och de gamla äventyren. Det har funkat utmärkt och de har även dragit med andra barn. Vi började med Marsklandet vars öppna karaktär gör det utmärkt för nybörjare.
    Finns inget som de kan göra “fel”. 🙂

    Magnus

    • Även jag tycker att Marsklandet är ett bra startäventyr. Det är en begriplig plats, mysterierna är inte alltför komplicerade och träsket i sig ställer äventyrarna inom praktiska problem.

    • ska testa med grabben som e sju nu, åtta i december. Marsklandet finns såklart så det blir det.

  5. Jag instämmer. Tack Anders!
    Vad jag nu undrar är vilket datum 2012 är det som vi ska fira 30-års dagen på?

  6. Minnet sviker, Jag hade för mig om att Marsklandet var ett Sagan-om-Ringen-äventyr. Men det var ju Ereb Altor och mitt namn står i boken så jag måste ha jobbat på det. Usch vad jag är gammal.

    • Christer Regebro hade skickat in ett tjockt pappersmanus 1984, skrvet för 1982 års regler. Ditt uppdrag var att skriva in texten i en Mac, redigera språket och uppdatera speldata till rätt regelversion. Därefter bearbetade jag din text och lade in fler äventyrsepisoder bland öarna, till exempel karkionen, svartnissarna och svanmön.

  7. Tja, det är ju som sagt vi rollspelare som ska tacka dig och dina kollegor, om och om igen – för allt det ni gav oss och ger oss än idag, minnen och nostalgi liksom inspiration väger oerhört tungt nu när Äventyrsspel tyvärr är dött och begravet. Jag menar – man har gått ifrån “de gamla svenskarna” allteftersom åren lidit, och min spelstil och -smak är väl idag mycket mer “alternativ” och därmed kanske inte så traditionell alls. Ändå så plockas produkter från mellan 1984-1990 fram med jämna mellanrum, och Drakar & Demoner spelas lika ivrigt vid dessa tillfällen såsom när jag och mina vänner var tretton-fjorton år.

    Förövrigt tycker jag att det är trevligt att Christer nämns, även om det nu är i en kommentar. Christer Regebro skrev Enhörningshornet vilket är min starkaste Drakar-upplevelse vad gäller köpscenarion. Nu trycktes ju det 1990 och var efter din tid, men i alla fall. =)

    Stort tack, Anders med kollegor!

  8. Även jag lyfter på hatten för denna mycket givande blogg och för alla stora insatser för oss rollspelare! Produkterna från de legendariska 80-talsåren lever än i största välmåga,och det är en fröjd att nu under Karkionens flagg plocka upp och recensera de gamla rariteterna.
    Det är besynnerligt att rollspelen som hobby mer eller mindre fallit i glömska. För mig är det den högsta formen av konstnärligt skapande eftersom man skapar det tillsammans och det inte finns några gränser för upplevelsen.
    Jag kan tillägga att min lillebror, född 1990, för några år sedan hittade våra gamla rollspel där hemma, och genast startade en Drakar och demoner-kampanj.

  9. Ja,ett stort hattlyft till dig Blixt-Anders och även de andra på Target/ÄS för att ni gav mig en livslång hobby och en anledning att träffa massa kul folk på en jäkla massa konvent under 90-talet…

  10. Pingback: En hamnarbetare minns, avsnitt 9: MB2 | The Dream Forge

Leave a Reply

