Drakar och Demoner 30 år (5)

Varumärket Drakar och Demoner har placerats i ide av sin ägare Riotminds. Men en entusiast som jag kan alltid drömma om dess återuppståndelse — sådant är ju gratis.

Vad vill jag att Drakar och Demoner XXX ska bli? Jag skulle vilja utveckla en regelkärna, mer avancerad än Svarta Boxen, mindre spretig är Expert-boxen. Den regelkärna blir en motor som används till flera fartfyllda kampanjvärldar. Det handlar hela tiden om samma allmänna typ av fantasy, fast med den krom tillagd som krävs för varje värld. Jag gillar nämligen att skriva just kampanjvärldar och jag har idéer liggande till flera — bara tidsbrist förhindrar mig att förverkliga dem.

Här är ett bra exempel på en kampanjvärld, jag skulle vilja se förverkligad i sådan DoD-skepnad >>>. Perspektivet är omkastat. Spelarrollerna tillhör de förtryckta och kämpar mot förtryckarna.

Hursomhelst, jag skulle kör med procentbaserade färdigheter för där har spelaren en god möjlighet att bedöma riskerna med olika handlingar. Dessutom skulle jag frångå de klassiska 3-18-grundegenskaperna och ersätta dem med färdighetsmodifikationer. Slutligen skulle jag ändra stridsreglerna så att de inte längre att handlar om tennismatcher. Istället slår spelaren ett färdighetsslag och använder resultatet för att välja olika stridshandlingar utifrån hur bra han slog.

3 thoughts on “Drakar och Demoner 30 år (5)

  1. Drakar och Demoner XXX?

    Jag tror nog de flesta associerar till något helt annat än “trettio” när de ser “XXX”…

  2. De där stridsreglerna låter onekligen som ett stort steg i rätt riktning, såtillvida man kan undvika tabelltittande. Antar att skador åt båda hållen skulle påverkas av färdighetsslaget också?

Leave a Reply

