“Happy days are here again”

Summary in English: Musings and reminiscences about the current and past glories of the RPG industry in Sweden. A new golden age is here.

Gångna helgen besökte jag Olle Sahlin, kollega hos Äventyrsspel för 30 år sedan. Två medelålders män filosoferade en smula över dåtid och nutid i vår bransch. Vi har länge kallat 80-talet för de svenska rollspelens guldålder, och vi konstaterade att nu är det dags för en ny sådan epok: 10-talet har sett långt fler speltitlar publiceras, om än i anspråkslösare upplagor, och den grafiska kvaliteten har blivit outstanding. Detta är i mångt och mycket tack vare en teknikutveckling som vi inte hade kunnat tänka oss då: innovationerna desktop publishing, print on demand och crowdfunding har revolutionerat spelproduktionen.

Olle påpekade också att han och jag nu har återvänt till rötterna: han översätter och redigerar återväckta produktlinjer som Ensamma Vargen och Mutant, medan jag skriver kampanjmaterial till Mutant och Drakar och Demoner. Det faktum att nya versioner av klassiska Äventyrsspelsspel har blivit så populära antyder att de produkter vi gjorde i vår ungdom höll hög kvalitet eftersom dagens svenska gamers vill ha mer sådant.

Jag började arbeta med Riotminds retroutgåva av Drakar och Demoner för ungefär ett år sedan då jag fick i stort sett fria händer att skriva kampanjboken Skymningshavets gåtor som ska lanseras med spelet. Jovisst, jag är trettio år mer rutinerad så mitt sätt att konstruera spelmiljöer har utvecklats, men jag kom snabbt in i den gamla andan med spännande platser, farliga resor, otäcka monster och gåtor som lika väl kan lösas med list och diplomati som med svärd och besvärjelser.

Under innevarande höst har min DoD-kreativitet blomstrat än mer. Tove och Anders har fått en första Fenix-artikel för spelet och jag mekar med texter som kan bli kampanjböcker, Fenix-artiklar eller rejäla bloggposter här på Dream Forge: vida skogar, stora avgrundsgrottor, “utomvärldsliga” portalplatser. Vi får väl se exakt hur dessa blir, men jag kan hursomhelst med glädje konstatera att jobba med klassiska DoD är “min grej” lika mycket idag som för 30 år sedan.

2 thoughts on ““Happy days are here again”

  1. Spännande att läsa, och jag har svårt att landa i annan slutsats än den som framförs här – Äventyrsspels produkter är, var och förblir – med få undantag – solida produktioner som i någon mån är tidlösa, men som i samma mån väcker begär om mera. Därför är jag väldigt glad att kunna konstatera att några av de mest tongivande namnen från Äventyrsspel valt att hoppa på tåget igen!

    Utöver det redan sagda håller jag tummarna för att allting som publiceras i tidningen Fenix även kommer att återges som särtryck, kanske i egna äventyr och minimoduler liknande Fria Ligans zonkompendier; jag prenumererar av olika skäl inte själv på tidningen, och jag köper ogärna lösnummer “enbart” för lösa artiklar som sannolikt gör sig ännu bättre på egna ben – ja, såvida det inte finns planer på att väcka Sinkadus till liv!

    • Tack för dina uppmuntrande ord. Hur det blir med Fenix-materialet är det tyvärr alltför tidigt att svara på idag — jag vet helt enkelt inte. Men javisst ditt förslag är utmärkt.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.