Partisan — “uppdraget avbryts!”

När jag pratar med Ä-spelsentusiaster som varit med länge får jag ofta frågor som rör Partisan, ett spel som vi puffade mycket för i Sinkadus, men som vi plötsligt lade ner. Jag kan inte besvara alla frågor här i min blogg, men ska i alla fall förklara en del saker kring spelet.

Partisan-projektet var kopplat till tidsandan. Under 1980-talet skärptes det kalla kriget när Ronald Reagan tog över efter Jimmy Carter i Vita huset medan förstelnade åldringar styrde världens näst mäktigaste imperium från Kreml. Sovjet ockuperade Afghanistan, medan sovjetstödda kubaner stred i Angola mot sydafrikanska trupper. Sovjetiska flottan kränkte svenskt inre vatten 1981 och svenska flottan jagade anonyma ubåtar länge därefter. Sovjet sågs av väldigt många här i landet som ett tydligt hot mot vår frihet och demokrati. Nu kan man 2011 tycka vad man vill om detta, men det fanns dåförtiden en känsla av överhängande krigsfara i Sverige. (Det gällde för all del inte bara oss utan även många andra länder.)

Den amerikanska filmen Red Dawn (1984) porträtterade hur USA ockuperades av sovjetiska trupper och hur ungdomar på landsbygden blev motståndskämpar. Samma scenario i SF-tappning dök upp i den populära TV-serien V – the Visitors (säsong 1 visades i Sverige 1985). På Ä-spel diskuterade vi av och till om det skulle gå att göra något på temat. Och så publicerades två amerikanska rollspel: Price of Freedom och Freedom Fighters.

Då beslöt vi att börja arbeta med en svensk motsvarighet, som efter diverse brainstormande fick namnet Partisan. (Amerikanska spel har gärna 2-3 ord i namnet, medan svenska brukar nöja sig med ett märgfullt.) Det skulle ha ungefär samma spelsystem som Mutants grundbox, fast mer omfattande. Vi skulle också lägga in tre kampanjer: 1942 (Tyskland ockuperar Sverige), nutid (Sovjet ockuperar Sverige), nära framtid (utomjordingar som ockupanter). Här skulle spelarna få bli hjältemodiga frihetskämpar som smög i de djupa barrskogarna, spionerade på Stockholms gator och sprängde och sköt. (Edit 16 juli: Vindhand påpekar att det faktiskt fanns en fjärde kampanj. Se kommentarerna för ytterligare fakta.)

Jag började jobba och hade nog skrivit det mesta av spelmotorn när vi fick höra de amerikanska försäljningsiffrorna för Price of Freedom och Freedom Fighters: urusla. Vi beslöt att omedelbart avbryta projektet med motiveringen “säljer det här konceptet inte i USA, så säljer det garanterat inte i Sverige.” Det fanns mer lukrativa produkter att satsa på. Sett i backspegeln var det rätt beslut.

För att travestera Shakespeare blev Partisan “mycket väsen för ingenting”. Allt som fanns kvar var diverse textfiler på en hårddisk. Och de har säkert slukats av entropin sedan dess, vad vet jag. Men den som vill läsa en bra bok på det här temat ska införskaffa Hans Alfredsons Attentatet i Pålsjö skog. Den skildrar hur några svenska hetsporrar våren 1941 obetänksamt provocerar fram en tysk invasion av Sverige och det fyraåriga elände som följer.


Uppdatering 4 april 2016: En hel del Partisan-idéer återupplivas i  sciencefictionmiljö i en lång Fenix-artikel senare i vår — länk >>>

30 thoughts on “Partisan — “uppdraget avbryts!”

  1. Ja, jag tror jag sparade texterna som handlade om 1942 på en 3.5” disk någonstans. På den tiden tror jag att jag fortfarande skrev med Word Perfect. Väldigt osäkert om de filerna skulle gå att öppna idag, om jag ens skulle kunna hitta disketten…

    Men jag minns vissa brottstycken. Jag tänkte t.ex. att ockupanterna skulle förena de nordiska länderna till “Generalprotektoratet Norden” med huvudstad i Göteborg och att det – efter den brittiska expeditionsstyrkans oundvikliga reträtt från Narvik – skulle bildas en instabil fristad (Narvik-Kiruna) som kunde utgöra ett slags andrum för frihetskämpar, samtidigt som det skulle vara invecklat i oändliga politiska inre och yttre stridigheter. (Ständigt under hot om ockupation, om malmleveranserna avbröts osv.)

    Det var tråkigt att Partisan gick i graven, men sannolikt ett mycket riktigt beslut ur affärssynpunkt.

    • Bra att du tog upp det här: ett scenario som jag faktiskt inte kom ihåg när jag skrev inlägget. Dina frågor för upp några urgamla brottstycken till ytan i mitt tankehav.

      Jag har ett otydligt minne av en kort skiss som byggde på att USA spårade ut åt höger under McCarthy-tiden, vilket ledde till att NATO upplöstes. USA, Franco-Spanien, Salazar-Portugal, Papadopoulos-Grekland, mfl bildade ett auktoritärt konservativt block, medan Storbritannien, BRD och andra nordeuropeiska demokratier bildade en liten defensiv allians, klämd mellan högerdiktaturer i söder och Warszawa-paktens kommuniststater i öster. Sveriges försök att balansera på egen hand utanför alla allianser misslyckades, vilket ledde till en amerikansk ockupation.

      Mer än så minns jag inte idag, men när jag nu tittar närmare på idén får den mig att tänka på en Vietnam-liknande situation med svensk sovjetstödd gerilla i det djupa skogarna. Synd att minnesbilderna av Partisan är så bleka idag.

      • Hmm. Det där scenariot låter bekant. Jag har bestämt för mig att jag har läst en artikel i en svensk rollspelstidning som beskriver just det du säger, med tillägg av ett Frankrike som styrs av en militärjunta efter kupp av någon general Aiglé. Jag undrar rentav om det inte var du som skrev den? I så fall borde det väl ha varit i Rubicon, kanmantänka.

        Hursomhelst tycker jag också att det var mycket synd att det aldrig blev något Partisan. Jag minns att jag som ung grabb verkligen såg fram mot spelet och att jag blev riktigt besviken när det lades ned. Jag hade garanterat köpt det. Ni kanske skulle ha ansökt om lite stöd från Styrelsen för Psykologiskt Försvar? 🙂

        Finns det någon som gör anspråk på att äga rättigheterna till Partisan i dagsläget. Det har ju startats fansajter för exempelvis Ereb Altor och du själv har ju återpublicerat lite utvecklat material om Mutants tidigar upptäckarålder som ni på Ä-spel uppenbarligen funderade på redan på 80-talet. Nånting sånt skulle vara kul att få igång som ett hobbyprojekt.

        • Jag mins också den artikeln, jag tror att det var i ett Sverox numer. Om jag mins rätt så handlade själva artikeln om alternativ historia och ett av exemplen var att McCarthy blev USA:s president vilket lede till ovanstående scenarier med Sverige i en Vietnamkrigs liknande situation.

          • Ja, det var ett av de tidiga Sveroxnumren. Jag lyckades efter lite jagande hitta artikeln liggande i en låda hos en kompis. Jag har för mig att det var ett USA styrt av McCarthy, ja.

      • Joakim, tyvärr väcker din fråga om tidningsartikeln inga minnen hos mig. Men jag har skrivit väldigt mycket spelmaterial, särskilt för 15-30 år sedan.

        När det gäller rättigheter till Partisan så vet jag inte heller. När Target Games gick spreds rättigheter mellan många “arvtagare”. Och det var flera år efter att jag hade slutat på firman.

      • När ni för det på tal (om det är rätt uttryck att använda, fyra år efteråt…) så vill jag minnas att du Anders presenterade upplägget med “stormakt röd och stormakt blå”, alltså mycket riktigt både USA och Sovjet som aggressorer.

  2. “…en inhemsk diktatur av något slag” är ett brottstycke jag drar mig till minnes ur Sinkadus. (Alla mina sinkor ligger för övrigt på vinden.)

  3. Hmm. Efter lite funderande och bläddrande i gamla tidningar inser jag att det inte kan ha varit Rubicon. Mer troligt är att var något tidigt nummer av Sverox, i såfall. Jag ska rota i mina gamla tidningskartonger så får vi se om jag återkommer i ärendet. Tack för svaret!

      • Nej, vad Åke nog menade var att jag använde en del Partisan-idéer till Wastelands, främst då det här med att förklara civilisationens fall med utomjordingars anfall. Han deltog ju aktivt i utvecklingen av Lancelots produkter och vet hur detta gick till.

  4. Sen in i diskussionen, men vill nämna två saker:

    – Sveriges Radio sände ett längre inslag (eller kanske separat radiodokumentär) om rollspel ca 87-88. Där fanns det med ett brainstorming-inslag där folk från Äventyrsspel pratar Partisan och den odödliga repliken “Det är mycket roligare att skriva om högerdiktaturer än om vänsterdiktaturer” fälldes.

    – OM någon av er hittar disketter eller hårddiskar från den tiden så är jag med i ett en grupp som samlar retrodatorer/mjukvara. Tror inte det skulle vara några problem alls att tanka ut filerna.

  5. Pingback: Sci-Fi!, Venus och Partisan | The Dream Forge

  6. Pingback: “Sci-Fi!”: Partisankriget på Kythera | The Dream Forge

  7. Pingback: “Sci-Fi!”: Skeppsvarv på Kythera | The Dream Forge

  8. Pingback: Partisan: Åter i verkligheten | The Dream Forge

  9. Det här inlägget har, tolv år senare, dessvärre inte åldrats med värdighet. Behovet av Partisan – med möjlighet att ta sig an den ryska federationens ondska – finns definitivt. Jag skulle gladeligen köpa en välfylld box med scenariot Stormakt Röd och BRP som regelmotor. Inget skulle i rollspelsväg glädja mig mer än att anlägga ett bakhåll mot en rysk pluton som en regnig sommardag rullar in på någon regnblöt skogsväg utanför Boden. 10% av försäljningsinräkterna till Röda korsets verksamhet i Ukraina?

    Slava ukraini! 🇪🇺 🇺🇦

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.