Två uppdrag klara, det tredje rullar på

Jag har nu levererat mina texter inom två av de tre rollspelsprojekt som jag deltar i under denna vår. Till Mutant År Noll har jag skrivit en kustbaserad äventyrsplats inuti den farofylla Zonen. Beställningen till Skuggornas Mästare omfattade ett antal stämningsskapande inslag — t.ex. en dagboksanteckning, en frontrapport, en intervju — som illustrerar viktiga företeelser i spelvärlden.

Jag håller nu på att fila på SciFi!, ett mer krävande uppdrag eftersom jag där har huvudansvaret för det textmässiga innehållet. Det handlar om att skapa en framtid som är öppnar upp för många slags spännande äventyr och som samtidigt besitter intern trovärdighet. Det handlar inte om att det är en sannolik framtid –det hoppas jag verkligen inte — utan att den hänger ihop och har ett visst mått av tidlöshet. (Traveller led av att dess tekniktankar var alltför präglade av 1970-talet.) Det trevliga är att jag har kunnat plocka upp en del idéer från mina opublicerade projekt. (Det är ju alltid trist när bra påhitt ligger och samlar damm.) Så det blir en nypa FutureShock , ett mått Mars, och några korn Wolframfästet instoppade bland allt det nya.

Regelmotorn är hämtad från Tomas Arferts Fantasy!, men ombyggd för att passa en futuristisk miljö. När det gäller rollpersonen handlar mycket om vilka utbildningar hon har fått innan hon kommer i spel. I starten utgår man ifrån att alla spelarroller är människor som arbetar för Förenade Mänsklighetens (FM) spejarkår. Detta är en civil uniformerad organisation som sysslar med utforskning, diplomati, spionage och “konstiga jobb”. Mänskligheten håller att finna sin plats i ett kosmos som präglas av det stora (icke-mänskliga) rymdimpets undergång. Bland dess ruiner håller diverse “små” intelligenta arter på att etablera sig. Vilka slags framtid är möjlig?

6 thoughts on “Två uppdrag klara, det tredje rullar på

  1. Bra jobbat! SciFi! låter ju riktigt lovande – det här med en öppen värld och möjligheten att skapa framtiden är spännande.
    Men en stilla undran mitt i all denna kreativitet: Vad händer med Okeanos?

  2. Roligt att Mutant: 0 biten redan är färdig! Kustbaserad äventyrsplats? Jag längtar redan! Finns det möjlighet för dig att forsätta komma med alster till Fria Ligan, det hade ju verkligen varit furstligt.
    Sci-Fi! låter också spännande. Vet du om det kommer att skrivas någon längre kampanj till det eller är det mer ett öppet spel med små tillbehör? Just (för att stänga cirkeln) Mutant:UA var så lättspelat då det fanns en god kampanj att jobba med.

    • Om Fria Ligan vill ha fler alster från mig — javisst.

      Sci-Fi! blir nog ett rätt öppet spel. Jag försöker skapa en eller ett par planeter som det är intressant att äventyra på. Sedan får vi se.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.